tag:blogger.com,1999:blog-8146707502266699087.post6684991110477235994..comments2011-06-07T09:35:05.387+02:00Comments on Anders Landscape: Varför ska vi bry oss om miljön?Andershttp://www.blogger.com/profile/11739828579788658474noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8146707502266699087.post-10599302963353932432010-01-28T14:40:32.235+01:002010-01-28T14:40:32.235+01:00Noll-visionär:
Jo, en seriös MKB skall såvitt jag...Noll-visionär:<br /><br />Jo, en seriös MKB skall såvitt jag vet innehålla alternativ. Med det är det lite si och så från fall till fall, kan man väl säga..<br /><br />Och vad gäller samhälls- och stadsplanering så ja, där håller jag i mycket med om det du beskriver. Jag menar dock att det finns ett alternativ för stadsboende - kollektivtrafik, som inte finns för landsbygdsboende - som är hänvisade till privattrafik, d.v.s bil.<br /><br />Det är den stora bilden det. I den lilla bilden är det inte så enkelt i efterlevnaden av detta faktum, denna realitet, eftersom vi har begåvats (nåja...) med en radda externhandelsetableringar under senare decennier, vilket gör bilen till ett mycket mer förenklande transportmedel än kollektivtrafik, det håller du säkert med om?<br /><br />Bilberoendet i staden beror på vilken nivå av bekvämlighetsindex vi utgår ifrån, medans bilberoendet på landsbygden beror på att man saknar alternativ till privattrafik (läs: bil). Det är inte helt orimligt med hänseende till det blygsamma resandeunderlaget som finns på landsbygden att det i praktiken ser ut som så att kollektivtrafik inte är nått alternativ.<br /><br />Det går kollektivtrafik till många av våra externhandelsetableringar, men den kan ju inte tävla med bekvämligheten i privattrafikens bilkörande. Kollektivtrafiken måste förändras och förbättras och byggas ut till dessa för att bli attraktiv, vilket skiljer sig ifrån att bara vara ett alternativ.<br /><br />Här är ett avgörande problem, för att åstadkomma förändring i fördelningen mellan dessa trafikslag måste inte bara kollektivtrafiken göras bekvämare, tillgängligare etc. utan privattrafiken i form av bil, göras obekvämare. Det är en insikt som i sig är obekväm att ta till sig som bilist, men som lite eftertanke kan göra både begriplig och accepterbar.<br /><br />Kollektivtrafiken måste göras bekvämare för att bli attraktiv, men den kommer likväl inte kunna bli tillräckligt attraktiv för att överträffa privattrafikens bilkörande inom staden om den inte blir bekväm<i>are</i> än privattrafiken inom staden. <br /><br />Detta har att göra med resandeunderlaget. Som jag brukar säga; <br /><br />Var någonstans, om inte i städerna där folkmängden är stor på liten yta, skall vi överhuvudtaget kunna åstadkomma kollektivtrafik, om det avgörande för kollektivtrafik är just resandeunderlag?Andershttps://www.blogger.com/profile/11739828579788658474noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8146707502266699087.post-59553044055857832272010-01-20T11:33:32.898+01:002010-01-20T11:33:32.898+01:00När det gäller stadsplanering och byggande av nya ...När det gäller stadsplanering och byggande av nya bostads- eller industriområden så kulle det vara en fördel om det fanns alternativa plan-lösningar eller områden. Det skulle innebära att i jämförelse med respektive MKB och dom kringboendes synpunkter skulle uppnå en opti-mal lösning på projektens påverkan på miljön mm.,<br /><br />Att vi måste värna om miljön är väl helt klart och då inte bara när det gäller dess följdverkan på klimatet. Det har väl en viss betydelse att vi har en god miljö för att kunna leva ett sunt liv i framtiden. Då tänker jag på miljöns påverkan på vår produktion av mat och förnödenheter som sker i vår landsbygd. Vi har väl sett att den dåliga miljön påverkar produkternas kvalitè som i sin tur också påverkar människans hälsa. <br /><br />Du säger att skälen till att dom som bor på landet och samtidigt jobbar och handlar i staden måste ha bil därför att det inte finns en utbyggd kollektivtrafik. Det kan väl vara sant men då måste man titta på hur utvecklingen har gått när det gäller förtätningen av städerna. Det har skett en utarmning av landsbygden när det gäller service. Tidigare fanns affärer och näringsidkare i tillräcklig omfattning för att kunna försörja landsortsborna med förnödenheter, dom behövde över huvud taget inte besöka städerna. Jag tycker att planeringen av samhället bör ske på ett sådant sätt att hänsyn skall tas för att motverka landsbygdens utarmning. <br /><br />Det är också fel att dom som bor i städerna inte behöver någon bil utan kan använda sig av kollektivtrafiken. Den samhällsplanering som skett den senaste tiden har varit att det byggts köpcentrum utanför städerna. I dessa köpcentra finns det lågprisvaruhus som tillhandahåller mat och andra varor till lågpris. Detta har gjort att dom i sin tur har konkurrerat ut köpmännen i städerna. De som bor i städerna måste därför också ha bil för att kunna komma ut till köpcentra och handla, samt att kunna transportera sina matkassar tillbaka till sina bostäder inne i stan. <br />Framtidens samhällsplanering bör ta hänsyn till ovanstående synpunkter och verka för att alla landets innevånare, även dom som bor på landet, skall få en så bra service och infrastruktur som möjligt.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8146707502266699087.post-57051537078417031652010-01-08T13:49:24.196+01:002010-01-08T13:49:24.196+01:00Se där ett möjligt svar. Motsatsen som många direk...Se där ett möjligt svar. Motsatsen som många direkt eller indirekt hävdar är väl snarast:<br /><br />[Vi behöver inte bry oss eftersom vi är mäktiga nog att kunna göra som vi vill...]<br /><br />Det här med skarvkolonin, är det en bra eller dålig liknelse undrar jag över. Menar du att vi likt skarven förvisso vad det synes förstör växtligheten så att platsen (en trädbeväxt ö) blir kal och synes död... Men medans den däremot släpar hem massvis av näring, som kan skapa en sprudlande massa nytt liv när den dragit vidare till nästa ö - så är frågan: Bidrar vi som art till näring av platsen för sprudlande liv, eller lämning vi den förtärd?<br /><br />Se där, ja där smet det visst med en mening som inte är tydlig.. Tror nog att jag avsåg "försörjning" som du skriver.<br /><br />Grammatisk riktighet eller ej - en ordlek är det, förutom sådana skulle språk vara ett något torftigt påfund ;)<br /><br />Nu förstår jag inte alls vad du menar: Vad sjutton har klassamhället och klasstrukturer med Umedeltat att göra? <br /><br />Jag skulle tro av det jag minns sedan tidigare att det helt enkelt är en ekonomisk fråga. En fördyring på några hundra miljoner kronor i ett redan kritiserat, om än förvisso Sveriges mest belysta infrastrukturprojekt vad gäller samhällsekonomisk lönsamhet (se Falkemark "Politik, mobilitet och miljö") skulle vara till nackdel för projektet i stort. Den samhällsekonomiska lönsamheten av det är ju omtvistad. Och den har inte kunnat visas vara övertygande stor. I vårt (vad vi lätt inbillar oss) genomrationella samhälle så "måste" ju saker vara samhällsekonomiskt lönsamma för att vara rationella att genomföra. Det är i sig ett ganska förenklat synsätt...<br /><br />Ty, för att dra en parallell:<br /><br />Samma (anmodade) motorvägsförespråkare som här argumenterat emot Botniabanan för att den inte är samhällsekonomisk lönsam, kan glatt strunta i en eventuell lönsamhet vad gäller Förbifart Stockholm.<br /><br />På samma sätt förhåller det sig i ärlighetens namn utifrån en förespråkan för järnvägsbyggande, då spelar den "samhällsekonomiska lönsamhetskalkylen" mindre roll medans den spelar roll som argument för varför vi inte skall plöja ner 25-40 miljarder i dryga 2 mil motorvägsförbifart.<br /><br />Detta visar på den mänskliga irrationaliteten, på att vi inte alltid är så konsekventa - men också på att rationalitet knappast kan vara den enda bedömningsgrunden när vi företar oss saker.Andershttps://www.blogger.com/profile/11739828579788658474noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8146707502266699087.post-82925103125235708822010-01-07T22:32:18.873+01:002010-01-07T22:32:18.873+01:00Svaret på rubriken kan väl vara: Eftersom varken p...Svaret på rubriken kan väl vara: Eftersom varken plattmaskar, orangutanger eller konstiga antarktiska fiskar är så utformade att de kan bry sig om miljön så måste vi människor, som har den förmågan, göra det. I och med att vi fungerar som en speedad skarvkoloni i förhållande till var vi lever, men faktiskt förstår vad vi gör, har vi det ansvaret.<br /><br />Jag är nog lite trött på kvällen, men den här meningen verkar svår att förstå: "Vad vi måste förstå är att man inte ensidigt kan se staden som något som ska planeras, utan att den kräver en ganska stor portion av försörjning för att den ska fungera varje dag." Jag förstår inte vad som skiljer "planering" från "försörjning". Det krävs ju en massa tankearbete och organisering för att resurserna skall ramla in på rätt ställe. Planering för försörjning med andra ord.<br /><br />Som språkpolis undrar jag också om bloggens namn är grammatiskt riktigt på något språk?<br /><br />Håller med om att det där med Umeälvens delta är lite skumt. Och generellt tror jag inte man kan bortse från klasstrukturerna i samhället när man tittar på de här frågorna. Klassamhällen verkar inte vara så bra för miljön.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.com