måndag 25 maj 2009

Så träffsäkert - det bästa du kommer läsa om stadens bilar, och transporternas omöjligheter därav

"Personbilarna i sig själva är inte städernas förgörare. Om vi slutar berätta sagor för oss själva om att 1800-talsgator bara passar för trafik med häst och vagn, skulle vi kunna inse att förbränningsmotorn, när den kom, kunde ha varit ett utmärkt verktyg för att öka intensiteten i städerna, och dessutom för att befria städerna från en av deras osunda nackdelar.

Bilmotorer är inte bara tystare och renare än hästar. Vad som är ännu viktigare är att det går åt färre motorer än hästar för att göra samma arbete. Motorfordonens styrka och hastighet kan göra det lättare att förena höga koncentrationer av människor med effektiva transporter av människor och varor. Vid 1900-talets början hade järnvägarna sedan länge visat att järnhästar är utmärkta redskap för att förena koncentration och transport. Personbilar och lastbilar, som kunde köra där det inte fanns järnväg och fylla funktioner som tåget inte kunde fylla, erbjöd ett nytt sätt att minska städernas eviga trafikstockningar.

Misstaget vi gjorde var att vi i princip ersatte varje häst på de överfulla gatorna med ungefär ett halvdussin motorfordon, istället för att låta varje motorfordon ersätta ungefär ett halvdussin hästar. När motorfordonen blir för många går de långsamt och står ofta stilla. en konsekvens av denna ineffektivitet är att dessa kraftfulla och snabba fordon, som kvävs av sitt eget överflöd, inte rör sig mycket snabbare än hästar.

Lastbilarna gör mycket av det man hade hoppats att motorfordonen i städerna skulle göra. De ersätter många hästar och vagnar eller mänskliga bärare. Men eftersom personbilarna inte gör det, orsakar de trafikstockningar som drastiskt minskar lastbilarnas effektivitet."


Jane Jacobs i "Den amerikanska storstadens liv och förfall"

Har sällan läst något mer välformulerat om problematiken kring bilen i staden. Ge dig iväg till biblioteket och låna. Du kommer inte ångra dig!

4 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Puh, en bra bok till som man helt enkelt mååååååååste läsa! Kollade på Stockholms universitet och lyckligtvis är alla ex utlånade så jag kanske klarar mig ett tag till. Men uppenbarligen måste den upp på "att läsa"-listan!

Anders sa...

Absolut att du ska läsa den! Ja, men de kanske straxt kommer åter när studenterna är klara med terminen där... ;-P

Det är en riktig klassiker! Och jag ångrar nästan att jag inte läst den tidigare.

Har du läst Gustav Fridolins "Blåsta" än? Eller han första bok "Från Vittsjö till Världen"..? Riktigt skarpt om såväl världen som om Sverige :-)

Upptäckte din andra blogg för ett tag sen, och ska botanisera efter ngt intressant där bland bokrecencioerna..fan, tappat den korrekta stavningen på det ordet..recession kanske funkar lika bra i dessa tider..hehe

Björn Nilsson sa...

Måste erkänna att den största delen av världslitteraturen har jag inte läst ... suck ... och kommer aldrig att få tid att göra det eller. Man har ju bara ett liv, och det är inte ens oändligt.

Så Fridolin har jag inte heller läst. Men jag förstår att han senaste handlar om en generation som hade oturen att födas flera årtionden senare än vi som nu håller på att inträda i pensionsstadiet. På den tiden när vi gick ut i livet fanns det ju fasta jobb och arbetslösheten var snudd på obefintlig - det var tider det!

Bloggen med recensionsförsök har drabbats av recession och sover för närvarande. Får se om jag samlar mig till något nytt innan den avlider ungefär till ettårsdagen!

gardebring sa...

Jag kan bara instämma i hyllningskören. Jacobs är lysande och jag rekommenderar alla att läsa denna epokgörande bok.
Om nu bara några av våra politiker kunde läsa den också... ;)