Bilen har inget egensyfte. Den ska
användas där den är nyttig – som till exempel
för att transportera hem 7 matkassar
Inte för att ta sig till kiosken eller närlivset
700 meter bort och därifrån transportera hem
1 kvällstidning, 1 knippe bananer och 1 paket
blöjor
Likväl är bilen en statussymbol … det är
status att ha och utföra ovanstående olika
sorters ärenden – för den ena kan den tyckas
Oumbärlig.
För den andra mest
Onödig.
Rentav är det andra lite skämmigt. Egentligen
Egentligen innebär bil = status.
Egentligen innebär ingen bil = ostatus.
Ostatus = skämmigt?
Barn är en naturlig del av livet. De släpar, bär,
drar och skjuter vi fram … i barnvagnar emellanåt
Dra-maten är något som förknippas med pänchisar.
Pensionärer. Det är möjligen skämmigt, men tydligt
ostatus att förknippas med något som kan bära en
prägel av pensionär
Dra-maten … Ni vet, de där skotskrutiga
klena vagnarna på två små pyttehjul. Tygsäck
upphängd på ett litet stålskelett
Golf är status. Det är definitivt en trygg
och säker bil. Premium. Stabil och massiv design.
Tysk kvalitet – som huggen ur ett stycke
självsäker sten. Det är också en sport. Med
status – fastän den är rätt folklig. Ungefär
som dess like bilen … En rätt självklar
accessoar är golfvagnen. Eller golfbagen.
Den sista bär vi. Den första drar vi … eller
skjuter framför oss.
Ungefär som med barnvagnen
En naturlig del av livet. Status. Självklarhet.
Inget skämmigt i detta. Massiv design. Självsäkerhet
De 7 kassarna. Eller 5. Eller bara 3. När allt
som behövs är lite status. Några matkassar borde
förstås vara en lika självklar. Lika naturlig. Lika
folklig del av livet som barnvagnen. Som
golfvagnen. En lika chic accessoar utstrålande
självsäkerhet som en Golf. Premium. Något
snyggt vi skjuter framför oss. Designat. Aluminiumchassi.
Fjädrade hjulupphängningar. Status
fredag 9 april 2010
Den vassa eggen av status
Etiketter:
bilen,
energi,
klimat,
miljö,
stadsbyggnad,
status,
transporter
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Vill man vara riktigt sträng så kan man säga att eftersom det inte går att påvisa att mänskligheten är nödvändig och nyttig kan det vara så att inget av det som den enskilda människan hittar på heller är nödvändigt eller nyttigt. Vilket ju kan vara en dyster tanke, och bevisar att bilen har en del att bevisa, om man säger så ... .
Det är väl bara att be Asfaltsdjungelsn indianer att se till att luften försvinner ur däcken ... .
Jag har skaffat mig en damcykel med korg för maten ! Detta är nog skämmigt! Pensionär på damcykel med cykelkorg!!
Björn: "bevisar att bilen har en del att bevisa, om man säger så..." Ja, det kan jag, som bl.a. bilist hålla med om. Vad beträffar diverse obskyra organisationer däremot - så är den kontraproduktivt, deras arbetsmetodik. Dels provocerar de bara folk i onödan utan att uppnå annat än att dessa sannolikt blir ännu mer hårdnackat svårnådda för en kritik av massbilismens samhälle i stort, som deras egen bilistidentitet i smått. Dels inriktar de sig punktvis emot dyra och tunga bilar, s.k. stadsjeepar, vilka är ett rätt litet problem. Problemet är massbilismen som företeelse i sig, inte enskilda yttringar av denna. De är bara symptom, så att säga.
Hogrelius: Oj, ja det blir nog rejäla poäng på ett skämsindex det! (Obs! notera väl; skämsindex, inte skämtindex).
Behöver jag tillägga - dessvärre, om att det nog blir det. Det är ändå stadens Hjältar vi talar om, som effektiviserar transportkapaciteten i gatuutrymmet, då en cykel tar en bråkdel av en bils utrymme i stadsrummet. För att nu se bara ett litet perspektiv på saken! :-)
Som väl är håller det här på att gå över. Numera är det bara hälften av ungdomarna mellan 18 och 30 i Stockholm som ens tar körkort. För dom är bil farfars grej. Själva ägnar dom sig åt mikroelektronik.
Skicka en kommentar